România la ATM – de la halal la legendar

Scris de  |  Nici un comentariu

”Aici e Grădina Carpaților, iar noi suntem în fundul grădinii”. Managerul unei agenții de turism care îmi spune asta zâmbește apoi cu subînțeles.

În cazul de față, fundul grădinii înseamnă fundul sălii de expoziție de la Arabian Travel Market, cel mai important târg de turism din Orientul Mijlociu.

Ca și atunci când te urci ultimul în autobuz, șansele de a găsi un loc pe scaun sunt infime, atunci când ruta este una aglomerată. Iar ATM chiar este aglomerat cu cei peste 400 de expozanți, unii dintre ei, cum ar fi Turcia, cu standuri multiple, care se întind pe jumătate de sector.

Dar România s-a urcat chiar ultima în autobuz. Nu am informațiile oficiale, dar mi se pare puțin probabil ca cineva să fi închiriat un stand mai târziu decât a făcut-o Autoritatea Națională de Turism, pentru că înțelegerea a fost semnată abia săptămâna trecută. Și atunci, România nu a mai prins loc pe scaun, ci pe scară.

standul romaniei la arabian travel market

Agenții de turism care cumpăraseră biletele de avion și rezervaseră camerele de hotel se vedeau puși în situația de a nu mai avea un stand unde să își prezinte ofertele. Cum telefoanele de la ANT au fost tăiate, iar la mailuri nu răspunde nimeni, oamenii au intrat în panică.

”Am avut emoții și am vrea ca guvernul României să aloce cât mai repede fonduri pentru începutul anului viitor, pentru că sunt târguri importante care nu așteaptă să se aprobe bugetul României. Există oameni profesioniști, dar sunt îngropați într-o birocrație înfiorătoare. Așteptăm ca ANT-ul să găsească pe viitor cele mai bune soluții”, a declarat managerul companiei click2travel, Cătălin Mogoșeanu.

Gusti Pleșa , patronul GClub Breaza, un complex exclusivist care oferă servicii de spa, dar și numeroase alte opțiuni de relaxare, aflat prima oară la ATM, mi-a povestit că nimeni nu i-a explicat cum intră în posesia acreditării, așa că a trebuit să plătească la intrare o taxă de 80 de dolari. Asta după ce la Târgul de Turism de la Berlin a aplicat pentru un stand, pe care l-a și primit, numai că nimeni n-a catadicist să-l și informeze de acest lucru. Așa că standul a existat fizic acolo, cu numele companiei pe el, dar a rămas gol.

Problema amânării până în ultima clipă a închirierii unui stand nu e nouă pentru ANT. Și la târgul de turism din România, standul ANT a fost închiriat cu doar câteva zile înainte. Agenții de turism s-au plâns în repetate rânduri de acest lucru și au acuzat autoritatea de lipsa unei strategii de marketing, lipsă care îi afectează în mod direct pe piețele internaționale.

Ei ar vrea standuri mai dinamice, standuri în care posibilul partener străin să vadă imagini din România, să încerce preparate tradiționale, să vadă meșteri populari și să asculte muzică tradițională, cât să își facă o idee despre cultura locului, ca să înțeleagă de ce turiștii lui trebuie să meargă neapărat în România.

În Dubai, Ungaria are un stand nu cu mult mai mare decât al României, dar mai bine poziționat și cu un detaliu care pare să facă diferența: un cuptor de kurtos-kolacs. Colacii sunt făcuți la fața locului, de la întins coca până la rotisorul care îi rumenește. Am văzut foarte mulți arabi care s-au oprit acolo ca să guste colacul, suficient cât să fie abordați de un agent de turism și invitați la o masă pentru a descoperi ce alte lucruri mai are de oferit Ungaria. Dacă asta înseamnă și un contract de colaborare, ține doar de puterea de convingere a agentului.

Standul Ungariei - kurtos kolacs

Pe de altă parte, dacă se ține cont de întârzierea cu care a fost semnat contractul pentru stand, de bugetul redus și de licitația care a avut loc tot pe ultima sută de metri pentru amenajare, standul României arată decent.

Dacă îl comparăm cu cel al Bulgariei, spre exemplu, care are doar câțiva metri pătrați, s-ar putea spune chiar că stăm bine. Numai că bulgarii sunt poziționați mai central și la mesele lor sunt în permanență potențiali clienți.

Standul Bulgariei la ATM

Și bulgarii mai au un avantaj. Ei au înțeles că pentru a atrage turiști din zona Orientului Mijlociu sau din Pakistan și India, trebuie să simplifice procedurile de acordare a vizelor. Pentru locuitorii din Emirate se poate o elibera o viză și în 24 de ore, în România agenții se plâng că poate dura și până la 30 de zile pentru încheierea tuturor formalităților.

”Statul român trebuie să se mobilizeze, așa cum au făcut-o bulgarii și alte state din regiune”, spune Cătălin Mogoșeanu. Trebuie să simplifice procedurile și să acorde mai repede vizele de intrare pentru acești turiști care au foarte mulți bani de cheltuit. Nu este suficient să îi așteptăm doar pe cei care au o viză Schengen, pentru că sunt foarte mulți alți turiști care nu au această viză, dar ar vrea să vină în România.”

Această problemă a vizelor ar putea fi și explicația pentru care în standul României sunt foarte puține agenții care au venit în căutarea de turiști arabi, deși anul trecut la ATM s-au încheiat contracte de peste 2 miliarde de dolari. Sunt în jur de zece locuri alocate, dar o companie lipsește, iar alte două oferă servicii pe partea de tehnologie.

În plus, pe lângă vize, mai trebuie rezolvată și problema bucătăriei halal, care este ca și inexistentă în foarte multe locuri din România.

”Ne-am axat pe București ca destinație de city-break, combinat cu sejur la Marea Neagră, dar și cu pachete spa în stațiunile balneoclimaterice din România”, spune Ana Goicea, PR-ul companiei Cocktail Holidays.

Deși imaginea unei familii din Emirate în plimbare prin Băile Herculane nu e una cu care să te întâlnești prea des, faptul că ar putea găsi acolo o varietate de produse halal pare destul de puțin probabil.

”Îi facem vegetarieni”, glumește Ana Goicea, care adaugă, însă, că în București ”are promisiuni din partea mai multor hotelieri că turiștii arabi vor avea la dispoziție produse halal.”

Și, bineînțeles, mai rămâne problema infrastructurii, atât hoteliere, cât și rutiere. Dacă în primul caz, apar din ce în ce mai multe inițiative private cu standarde ridicate,partea de drumuri, căi ferate și aeroporturi este încă una deficitară, după cum a subliniat și raportul întocmit de cei de la Oxford Economics.

Dar, români fiind, avem soluții pentru orice tip de problemă.

”Atunci când autocarul trece printr-o zonă cu gropi, ghidul trebuie să le distragă atenția turiștilor. Să le povestească o legendă, ceva, ca oamenii să nu își dea seama. E păcat să plece cu o altfel de impresie din România când avem atât de multe lucruri frumoase de arătat”, mi-a spus un agent din turism prezent la ATM.

De-a dreptul legendar!

 

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *