Majorarea capitalului social, motiv de dispută în turismul românesc

Scris de  |  Nici un comentariu

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) consideră că majorarea capitalului social pentru agențiile care operează pe teritoriul României este necesară pentru a proteja breasla de înmulțirea firmelor de apartament care reprezintă un grad mai ridicat de risc pentru industrie, dar și pentru a înlesni procesul de încheiere a asigurărilor, noile directive europene stipulând obligativitatea asigurării pachetelor turistice.

Precizările ANAT vin după ce reprezentanții unei asociații similare înființată recent, Patronatul Național al Agențiilor de Turism, au declarat că o eventuală majorare a capitalului social de la 200 la 2500 de lei ar putea însemna falimentarea a peste o mie de agenții din România.

,,Dacă acest scenariu va fi pus în practică, peste 3.000 de agenți de turism își vor pierde locurile de muncă. Activitatea agențiilor de turism nu justifică un capital social atât de mare și mulți au plecat de la zero cu investiții de o mie sau două mii de euro, ajungând acum agenții de succes. Dacă cineva le cere agențiilor mici sau celor aflate la început de drum să plătească încă 25.000 de lei, e ca și cum le-ar semna falimentul”, a declarat Dragoș Rădulescu, președintele Patronatului Național al Agențiilor de Turism (PNAT).

”Este o aberație totală. Nu ai cum să riști falimentul”, consideră vicepreședintele ANAT, Remus Vișan. ”Majorarea capitalului social nu poate determina un faliment. În plus, majorarea capitalului se poate face și prin alte mijloace, nu doar prin bani. A nu mări capitalul social în condițiile impuse de asiguratorii de astăzi, poți să ajungi în situația de a fi obligat să faci un depozit de garanție, care să te ducă într-o situație foarte dificilă.”

”În prezent, o societate comercială cu un capital social de 200 de lei reprezintă un risc. Vrem să dispară vremurile în care îți faci o agenție de apartament, pui un anunț că vinzi bilete de avion cu 100 de euro în loc de 500 și apoi dispari. Clienții care vor fi păcăliți ne vor acuza tot pe noi. Noi, ca breaslă, vom fi considerați vinovați pentru că nu am avut grijă ca astfel de lucruri să nu se întâmple. Noi vrem ca acești clienți să nu fie păcăliți, să nu cadă în capcane”, a adăugat Remus Vișan.

Reprezentanții ANAT sunt de părere că în prezent accesul pe piața turistică din România este unul facil, în condițiile în care firmele nu trebuie să plătească nici pentru obținerea licenței de funcționare, așa cum se întâmplă în alte state. În aceste condiții, ”mărirea capitalului social nu ar trebui să reprezinte o barieră, ci o dovadă că există o capabilitate financiară pentru cineva care trebuie să se înființeze”, a declarat președintele Asociației, Aurelian Marin.

De asemenea, membrii ANAT consideră că un capital social mai mare va facilita și încheierea mai rapidă și în termeni favorabili a polițelor de asigurare.

”Conform legii orice agenție de turism trebuie să aibă o asigurare împotriva insolvenței. Din cauză că asiguratorii sunt cei care stabilesc dacă o anumită firmă este asigurabilă sau, ei fac legea”, spune vicepreședintele ANAT, Dan Goicea.

”De la un timp încoace au început să vină plângeri din partea membrilor noștri că nu mai pot obține această asigurare de insolvență și riscă să nu mai funcționeze. Unul dintre criteriile de evaluare ale asiguratorilor este gradul de capitalizare al firmei, în care intră în calcul și acest capital social. Nimeni în lumea civilizată nu face afaceri cu cineva care are capital social de 200 de lei. Trebuie și la noi să se termine cu acest sistem, nu doar în turism, ci în toate domeniile de activitate”, a mai spus Dan Goicea.

În prezent, agențiile de turism din România plătesc între câteva sute și două mii de euro pentru o asigurare anuală, majoritatea încadrându-se în segmentul 500-1000 de euro.

Majorarea capitalului social de la 200 la 2500 de lei este în prezent doar la stadiul de propunere. Dacă ea va fi considerată oportună, ar putea fi inclusă într-o viitoare formulă a Legii turismului și va urma traseul parlamentar.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *