Drumul vinului trece prin Paradis (I)

Scris de  |  Un comentariu

Paradis este orice loc de pe pământ unde timpul are răbdare. Iar prin podgoriile Purcari, în beciurile Castelului Mimi, pe dealurile de la Ulmu sau în satul Butuceni din Orheiul Vechi, timpul părea să aibă răbdare.

Serafim, 80 de ani, Mănăstirea rupestră din satul Butuceni, Orheiul Vechi. Foto credit: Cristian Șuțu

Serafim, 80 de ani, Mănăstirea rupestră din satul Butuceni, Orheiul Vechi. Foto credit: Cristian Șuțu

Se spune despre români că sunt oameni primitori și generoși cu vizitatorii lor.

Stați să-i vedeți pe moldoveni!

O săptămână am stat în Republică, timp destul să întâlnesc mai mulți oameni cu harfă, cum frumos le spune prietenul gazetar Andrei Crăciun, celor care merită.

foto credit: Victor Arsene

foto credit: Victor Arsene

Vinul este adevăratul brand de țară al Republicii Moldova. Și nu degeaba. În Republică, multe dintre vinuri sunt opere de artă, iar vinificatorii, cum altfel?, artiști.

Se întâmplă un fenomen neobișnuit în industria vinului din Moldova. Majoritatea producătorilor, unii dintre ei, branduri puternice, cu sute de ani în spate, s-au reunit într-o campanie comună, sub numele Wine of Moldova.

Dincolo de concurența naturală între brandurile mai noi sau mai vechi, toate cramele se găsesc sub o umbrelă comună, pentru a promova vinul moldovenesc, în general, și Moldova ca destinație turistică.

O strategie care a dat rezultate foarte bune, imi spune Adrian Digolian, expert marketing, Oficiul Național al Viei și Vinului, Moldova.

”În ultima vreme ne-am confruntat cu două embargouri din partea Rusiei. Asta a avut și un impact negativ, dar și unul pozitiv. Embargourile impuse vinurilor moldovenești de către Rusia, au reușit să consolideze cumva sectorul și să-i împingă pe producători spre alte piețe, mult mai mature și mai stabile.

Aceste întâmplări au fost un imbold pentru a coagula vinificatorii și pentru a crea brandul Wine of Moldova, o premieră pentru țara noastră. Mai în glumă, mai în serios, aș spune că prietenii noștri din România ne invidiază pentru această idee.”

Și are motive să fie, mai degrabă serios, domnul Digolian. Aprecierea calității vinurilor moldovenești și a strategiei de comunicare în industrie, trebuie să fie exprimată dinspre România, îmi spune somelierul Cătălin Păduraru, expert în vinuri, din țara noastră.

”Trebuie să facem eforturi ca toate vinurile moldovenești să ajungă pe piața românească. Vom crea în acest fel, un cadru cultural comun, consolidat. Pentru că vinul înseamnă și cultură. Din fericire vița de vie nu a fost inhibată foarte tare de o graniță administrativă. Există soiuri pe care le exploatăm și de o parte și de alta a Prutului. Diferența majoră pe care o putem sesiza acum este cea a comunicării. Din păcate pentru România, Republica Moldova stă mult mai bine în acest moment la capitolul comunicare și promovare.”

Dar de ce s-a creat o legătură atât de puternică între vinurile moldovenești și turismul din Republică?

purcari vladilas.ro

Parte a domeniului Purcari. Foto credit: Vlad Ilaș

Un răspuns la-ndemână ar fi poveștile cu istorii de sute de ani ale cramelor ca Purcari Cricova sau Castelul Mimi, dar și faptul că Republica Moldova deține mai multe recorduri mondiale, legate de acest domeniu.

În Moldova se găsesc cele mai mari galerii subterane din lume (Mileștii Mici și orașul subteran Cricova) și tot Republica are cea mai mare producție de vin, raportat la suprafața țării.

Sală de degustare din orașul subteran Cricova (cca. 100 de metri adâncime) foto credit: Andrei Zdetovețchi

Sală de degustare din orașul subteran Cricova (cca. 100 de metri adâncime) foto credit: Andrei Zdetovețchi

Chateau Vartely este un exemplu excelent de producător care îmbină vinificația cu turismul. În afara vinului extraordinar (încercați Traminerul, neapărat) domeniul Vartely este un adevărat complex turistic. Unde mai pui că acolo am mâncat cea mai bună mâncare din Republică. Dar despre asta vă voi spune mai pe larg, într-o altă poveste.

Camera vinurilor de colecție - Chateau Vartely. Foto credit: Vlad Ilaș

Camera vinurilor de colecție – Chateau Vartely. Foto credit: Vlad Ilaș

Alte exemple de producători mai tineri care imbină vinificația cu turismul sunt cramele Et Cetera și Poiana. Două povești frumoase ale unor oameni care au ales să se întoarcă acasă lăsând în urmă, după caz, visul american, respectiv, Parisul.

Domeniul Vinăriei Poiana. Foto credit: Vlad Ilaș

Domeniul Vinăriei Poiana. Foto credit: Vlad Ilaș

6 Crame am vizitat în total. Vinuri, se înțelege, nu mai țin minte câte exact am degustat.

Cricova, Et Cetera, Purcari, Castelul Mimi, Chateau Vartely și Poiana. Povestea fiecăreia dintre aceste crame, va putea fi citită, pe larg, în curând, pe dailytraveller.ro

Dar nu doar cramele sunt povești de spus din Republică.

Butuceni, micul sat din Orheiul Vechi, este, așa cum de multe ori am auzit, raiul fotografilor.

Dar, din câte am văzut la Agropensiunea Butuceni, și al bucatelor tradiționale, al ospitalității, al dimineților și serilor petrecute în tihnă.

Cât despre străzi. Acestea sunt ale copiilor, ceea ce nu e puțin lucru.

Tânăr locuitor din satul Butuceni

Tânăr locuitor din satul Butuceni

Tineri locuitori din satul Butuceni

Tineri locuitori din satul Butuceni

Panoramă, Mănăstirea rupestră Butuceni. Foto credit: Andrei Zdetovețchi

Panoramă, Mănăstirea rupestră Butuceni. Foto credit: Andrei Zdetovețchi

Parte a Agropensiunii Butuceni. Foto credit: Andrei Zdetovețchi

Parte a Agropensiunii Butuceni. Foto credit: Andrei Zdetovețchi

Parte a Agropensiunii Butuceni. Foto credit: Andrei Zdetovețchi

Parte a Agropensiunii Butuceni. Foto credit: Andrei Zdetovețchi

Butuceni. Foto credit: Andrei Zdetovețchi

Butuceni. Foto credit: Andrei Zdetovețchi

Spre Republică am călătorit alături de câțiva bloggeri și fotografi faini. Acolo am întâlnit alți bloggeri fani și împreună (vreo 20 de oameni) am descoperit Moldova.

Infotripul Descoperă Moldova a fost organizat de către USAID CEED II, susținut de Chateau VartelyPurcariCricovaEt ceteraMimiVinăria PoianaPerna MeaOldComMateiTatrabisAgro pensiunea Butuceni și găzduit de către orheianca.eu

 

Un comentariu

  1. Pingback: Descoperă Moldova 1- în cifre - Orheianca.eu

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *