Cum ne poate ajuta filtrul ND să facem fotografii mai frumoase în vacanțe

Scris de  |  Nici un comentariu

Dacă zilele trecute am decis în ce vom transporta aparatul și echipamentele, astăzi, și în urmatoarele articole, vreau să vorbim despre un anume accesoriu care, din punctul meu de vedere, nu ar trebui să fie prea departe de trusa de lucru. Este vorba de filtrul de densitate neutră, cunoscut ca ND.

Dar, pentru început, ca să ajungem să explicăm rolul acestui filtru, trebuie să vorbim puțin despre timpul de expunere. Timpul de expunere, după cum și numele îi specifică acțiunea, este timpul pe care aparatul sau cel din spatele lui îl decide, pentru ca lumina să pătrundă pe senzor. Timpul de expunere pleacă de la 1/4000 sau 8000 (depinde de aparat) până la 30s (urmând să intre în modulul bulb – expunere atâta timp cât declanșatorul este apăsat).

1/4000, spre exemplu, reprezintă a 4000-a parte dintr-o secundă. Această expunere foarte scurtă se folosește cand este o lumină foarte puternică, când aparatul este îndreptat către soare, în sport etc. Expunerea de 1/60 este un minim posibil pentru ca o persoană aflată în mișcare să iasă clar.

Cu cât viteza de deplasare crește, cu atât numărul de după „/” trebuie să crească, dacă vrem să înghețăm momentul. Dacă vrem ca lucrul pe care ne-am axat să iasă în mișcare, să fie viu, timpul de expunere se apropie de 1/10, 1/20 etc. Dacă lumina de afară este slabă atunci avem nevoie de un timp de expunere lung, spre 1 secundă sau mai bine, depinde de momentul zilei în care vrem să fotografiem. Depinde ce subiect avem. Astăzi, însă, vorbim doar despre timpul de expunere și de filtrul ND.

Filtru Kenko NDX Filtru ND Variabil 77mm

Filtru Kenko NDX Filtru ND Variabil 77mm

Acum că știm câte ceva despre ce reprezintă timpul în expunerea fotografiei, putem începe discuția despre filtrul de densitate neutră, care este un filtru întunecat, ce împiedică lumina să ajungă la senzor.

Filtrul de densitate neutră poate fi uniform (total) sau gradual. Cele graduale, având o parte acoperită și una netratată, asigurând diferența dintre cele două jumătăți printr-o trecere treptată, întunecând treptat, sunt folosite când în cadru avem o zonă mai luminoasă decât restul.

De obicei, sunt folosite pentru peisaje, utilizând partea întunecată pentru a compensa supraexpunerea cerului generată de necesitatea iluminării părții terestre, în timp ce filtrele uniforme, totale, prezintă un strat uniform de gri care întunecă total imaginea, reducând intensitatea luminii pe care senzorul o percepe, pe întreaga suprafață.

Ele, după firma producătoare, se clasifică, după puterea de întunecare, de la 1 la 8 sau chiar mai mult.

  1. Ce reprezintă ND1 când văd notat pe filtru?

Înseamnă că acel filtru întunecă imaginea cu o treaptă. Dacă vedem ND2 înseamnă 2 trepte și așa mai departe.

  1. Ce înseamnă o treaptă de întunecare?

Avem 2 imagini, ambele fotografiate în modulul M (manual) al aparatului. Am ales această opțiune pentru a putea controla totul. În exemplul nostru, diafragma o ținem setată pe 2.8, ISO la 100, iar timpul de expunere este 1/100.

Imaginea de sus este fără filtru, cea de jos cu ND8.

Fără ND

Fără ND

Cu ND

Cu ND

Prima imagine de mai jos este fără filtru, cea de-a doua cu ND, dar de această dată am modificat timpul de expunere cu 8 trepte pentru a putea reproduce aproape aceeași imagine, chiar dacă filtrul este atașat (ajungând la 1/15 după adăugarea celor 8 trepte ale filtrului la timpul de expunere).

Fără ND

Fără ND

Cu ND - timp - 8

Cu ND – timp – 8

Pentru că apare această compensație, fotografiatul în modurile prioritate de diafragmă sau auto sau celelalte disponibile, este inutil deoarece aparatul compensează automat cu ajutorul diafragmei, al timpului de expunere sau al ISO.

Ce aș putea adăuga este că un trepied sau un obiectiv cu stabilizare ar reprezenta accesorii opționale, dar în unele expuneri prelungite, o mână stabilă nu poate rivaliza cu un trepied, cel din urmă câștigând detașat „bătălia”.

Am scris la începutul acestui articol că nu ar trebui să lipsească din geantă. Motivul pentru care am spus asta, este că în majoritatea vizitelor la diverse obiective turistice din călătorii, momentul ales nu este optim. Strict vorbind, obiectivele turistice sunt vizitate în miezul zilei, un moment nu tocmai bun pentru fotografie.

Cel mai des vom folosi filtrul în momentul când vrem să fotografiem o cascadă pe care nu vrem să o înghețăm, ci o cascadă căreia vrem să-i impregnăm viață. Având nevoie de un timp mai lung de expunere, pentru a obține o apă curgând perfect, în funcție de debitul și puterea apei, putem avea nevoie și de timpi de 1 secunda pentru expunere.

Această secundă este aproape imposibilă în miezul zilei, într-o zi însorită. Dacă încercăm un timp de expunere de o secundă și închidem diafragma, spre exemplu, la f/22, tot există șansa ca fotografia să fie arsă (supraexpusă). Cu un filtru ND de o valoare ridicată, putem corecta această diferență și fotografia să aibă o expunere echilibrată.

cascada

Înainte de a achizitiona un filtru, trebuie să urmăriți câteva lucruri:

  1. Prețul – cu cât filtrul este mai ieftin, cu atât calitatea acestuia este îndoielnică. Am avut parte de un filtru ND (neutru ar fi trebuit) care avea o tentă foarte puternică de roșu, lucru de evitat. Căutați filtrele de la firmele cunoscute, Hoya, Cookin, B+W și alții, dar chiar și la aceste firme există produse accesibile care sunt de calitate slabă. Cel mai indicat este să testați produsul înainte de achiziție.
  2. Tratarea – căutați filtre tratate anti-reflex pentru a putea reduce, pe cât posibil, șansa apariției efectelor optice nedorite.
  3. Verificați grosimea sticlei – cu cât sticla este mai groasă, cu atât există posibilitatea ca pe marginile fotografiei să apară efectul de vignetare.

IMG_0403

 

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *